Uitleg voor leveranciers

1. Account aanmaken
2. Producten toevoegen of aanpassen
2.1 Afbeelding toevoegen
2.2.Categorieen en zakelijke aanbiedingen
2.3 Tags
2.4 Indienen ter goedkeuring
2.5 tijdelijk uitverkocht of langer niet op voorraad
3. Geavanceerde product instellingen
4. Pakbon verwerken / bestelling klaar zetten
5. Facturatie
6. Zakelijke aanbiedingen / zakelijk inkopen
7. Overzicht alle bestellingen


1. Account aanmaken

Als het goed is heeft de beheerder van Puur Betuws dat al voor je gedaan en heb je een login ontvangen.
Na inloggen via “mijn account”, kom je op de profielpagina.
Hier kun je je wachtwoord wijzigen en ook je adres.
Als je adres of bankgegegevens wijzigen stuur ons dan even een email voor een snelle verwerking.


Als je op de roze button “Leverancier Dashboard” klikt kom je in WordPress, waar je je winkel en producten kunt aanpassen.
Bij “winkel instellingen” kun je zelf de tekst van je winkel aanpassen.
Logo’s, afbeeldingen en andere aanpassingen zullen wij voor je doen.
De emailadressen die je hier kunt invullen worden gebruikt om alle bestellingen naartoe te sturen
Let op: PayPal email niet invullen, wij gebruiken een ander betaalsysteem.


2. Producten toevoegen

Als leverancier kun je zelf een “Eenvoudig Product” aanmaken. Dat is een product met een vaste prijs.

Stap 1. Vul een duidelijke korte titel van het product in. Deze wordt in de winkel getoond onder de productfoto
Stap 2. Vul een korte beschrijving in met informatie over de verpakking bijvoorbeeld. Die ziet de bezoeker alleen als ze op het product hebben geklikt.

Vul de verkoopprijs in Excl. BTW
Standaard staat de BTW op 9%, als er een andere BTW geldt, laat het ons even weten, dan regelen wij (de beheerder) dat voor je bij het live zetten.
Alle verkoopprijzen zijn gebaseerd op de excel die we eerder met je hebben overlegd. Incl. de 15% commissie voor houdbare producten en 20% commissie voor versproducten (zijn kosten voor de logisitiek en het platform). 
Om jouw verdienste te berekenen kun je gebruik maken van de omreken excel (download).

Eventueel kun je een Actieprijs invullen. Op de site wordt dan de reguliere prijs doorgestreept getoond. Deze Actieprijs kun je eventueel voor een bepaalde periode instellen.

Producten die je alleen aan de zakelijke markt wil verkopen (grootverpakkingen), moet je de de categorie “alleen-zakelijk” meergeven. Zo worden deze producten niet aan consumenten getoond.

Vergeet niet:

  1. In de rechterkolom: een Productafbeelding toe te voegen.
    Afbeeldingen worden vierkant getoond. Beste is minimaal 600×600 pixels en maximaal 2MB groot)
    (vraag eventueel de beheerder als dit niet lukt)
  2. En vink in de rechterkolom minimaal 1 en maximaal 2 passende categorieën aan.
    Producten die je alleen wil aanbieden aan de zakelijke markt kun je plaatsen in de categorie “alleen-zakelijk” . Deze producten zijn dan alleen zichtbaar voor de zakelijke klanten die een zakelijke login hebben. Consumenten zien deze producten niet.
  3. Bij Product tags kies je uit de vooraf aangemaakte tags.
    De tags “uit de Betuwe”,  “uit de Bommelerwaard”, etc, zijn bedoeld om aan te geven waar jouw bedrijf zit.
    “Betuws Best” en “Biologisch” zijn tags die je kunt gebruiken als jouw product dit kenmerk heeft.
    De tag”100% lokaal”, kun je aan je product toevoegen als de grondstoffen 100% uit de regio komen. Staat jouw gewenste “Tag” er niet tussen. Neem dan contact op via info@puurbetuws.nl.
  4. Vergeet niet op te slaan, door rechtsboven in op “Indienen” of “Bijwerken” te klikken. Direct daarnaast zie je de voorbeeld knop. Daar kun je je pagina al helemaal bekijken zoals hij wordt. Bij “indienen” ontvangt de beheerder van de site (info@puurbetuws.nl) een bericht om jouw product te checken en online te zetten.

Product aanpassen

Als producten al zijn aangemaakt kun je zelf de beschrijving en de prijzen aanpassen. Stuur ons wel even een berichtje naar info@puurbetuws.nl als je een aanpassing hebt gedaan. Dan kunnen wij dat nog even controleren en vooral prijs aanpassingen willen we graag dubbelchecken in de administratie.

5. Producten uitverkocht of tijdelijk niet op voorraad?
Als een product niet meer op voorraad is, verwijder het dan niet, maar maak er een concept van, dan kun je het heel snel weer tevoorschijn halen als het er wel weer is.
Als het product echt heel tijdelijk uitverkocht is kun je de voorraad op 0 zetten, of de status uitverkocht geven dan zien mensen het nog wel in de site staan maar weten ze ook dat het er nu even niet is.
Kies NIET voor de mogelijkheid ‘in nabestelling’, want dan kunnen we het op de afgesproken datum niet aan de klant leveren en dat zorgt voor verwarring en veel extra administratie en ritjes.

Als even helemaal niet beschikbaar bent vanwege vakantie. Stuur ons dan vooraf een email, dan sluiten we tijdelijk jouw hele onlinewinkel door alle producten in concept te zetten.


3. Geavanceerde instellingen

Indien je product op voorraad wordt geleverd bij het distributiecentrum, wordt hier (door de magazijnbeheerder) een getal ingevuld. Als de voorraad bijna op is worden hier email meldingen overgestuurd aan de beheerder en magazijnbeheerder.
Het voorraad getal wordt alleen op de site getoond als de voorraad laag is. (dit kan alleen in gehele shop ingesteld worden, niet per product)
Je kunt hier ook een artikelnummer invullen als je met scan-codes werkt.

Verzendmethoden worden centraal ingesteld en hoeft (MAG) de leverancier hier niet zelf invullen.

Variabele producten (met een wisselende prijs per gewicht of aantal): 

  • Gewicht (per hoeveel kg wordt dit product verkocht) of
  • Aantal (per eenheid: verpakking van vast gewicht of per stuk etc.)

Scroll naar onder bij je product-bewerkingspagina en klik daar eerst op “eigenschappen”.Kies hier of je de variabele prijs per “gewicht” of per “aantal” wilt invoeren en kies “eigenschappen opslaan”

Klik het vlakje open (rechts) en vul de gewichten of aantallen die je wilt gebruiken bij “waarden”en vink aan met een steep er tussen. Bijvoorbeeld: “1 fles | 6 flessen”. 
Bij de vinkjes klik je aan” Kies als variatie”.
Het vinkje “tonen op productpagina” zorgt ervoor dat er een nieuw tabblad onder het product komt te staan “extra informatie” met alle waardes die je hebt aangeklikt. Dit is niet nodig.
en Sla op!

Vervolgens ga je naar “Variaties“. Wacht geduldig tot dat het attribuut wat je hebt gekozen verschijnt.
Vul hier per gewicht of stuks die je hebt geselecteerd de betreffende prijs in. En vergeet niet het hele product rechtsboven op te slaan via “Bijwerken”.
Als je een andere variatie wil gebruiken, of je komt er niet zelf uit neem dan contact op met onze helpdesk info@puurbetuws.nl


4. Pakbon ontvangen

Iedere dinsdag en donderdag print je alle mails (pakbonnen) en zet de bestellingen per pakbon klaar in een (statiegeld)krat.
Producten die donderdag t/m maandag worden besteld worden dinsdag opgehaald en op woensdag bij de klant bezorgd.
Producten die dinsdag en woensdag worden besteld worden donderdag opgehaald en vrijdag bij de klant bezorgd. Alleen vers brood halen we op woensdag en vrijdagochtend op bij de bakkerij.

De maandag gebruiken we voor grotere zakelijke bestellingen en voor het bijwerken van de voorraden houdbare producten. Hierover nemen we apart en individueel contact op. 

Op dagen dat er geleverd moet worden kun je ook de Oogstpicklijst uitprinten, van de laatste bestelperiode. (Zie linker menu als je bent ingelogd) Selecteer datum van …t/m…  en kies pdf of csv.

Kies Oogstpicklijst > selecteer de juiste periode en klik op “Selecteer”. Je ziet in het scherm de oogstpicklijst van die periode. Deze kun je downloaden als PDF of CSV om alle bestellingen te verzamelen. Per kolom zie je de bestelnummers die corresponderen met de Pakbon

5. Facturatie

In het Leveranciers Dashboard in WordPress kun je zien bij “Orders” wat je hebt verkocht en wat al aan jou is betaald door Puur Betuws.
Je hoeft zelf geen facturen te sturen want Puur Betuws stuurt jou een creditfactuur, als de bestelling is afgerond en eventueel statiegeld/kratten zijn verrekend.

Hoe werkt het precies? Zodra de bestelling is afgeleverd en de klant de handtekening heeft gezet, maakt onze boekhouder de factuur op naar de klant en zet jouw leveringen op de stand ‘facturabel’. Dat kun je -zodra je een login hebt-in je eigen dashboard achter het kopje ‘bestellingen’ zien. 
Eens per twee weken draait onze boekhouder zogenaamde leveranciersfacturen uit. Als dat is gebeurd, dan zie je in je dashboard bij Bestellingen dat die facturen niet alleen facturabel zijn, maar ook ‘betaald’. 

Hoe ‘lees’ je deze Creditfacturen?
In dit voorbeeld zie je de bedragen met een min voor alle producten die je hebt verkocht. En je ziet een positief bedrag voor de commissie die je aan Puur Betuws betaald.
In jouw boekhouding kun je de de commissie en de bijbehorende 21% btw opvoeren als kosten.
En de verkoop (min bedragen) met bijbehorende btw (9 en of 21%) als inkomsten opgeven.

Let op: In dit voorbeeld zie je dat als je producten van 21% btw hebt verkocht, de btw voor de commissie en de btw voor de producten automatisch worden verrekend bij het totaal.

6. Zakelijke aanbiedingen

Wil je jouw producten alleen aanbieden aan de zakelijke markt (inkopers horeca of wederverkopers) gebruik dan de Categorie “alleen zakelijk” voor die producten. Alleen mensen met een zakelijk account zien dan deze producten in de webshop staan.
Sinds november 2021 kun je met jouw leveranciers login ook de zakelijke aanbiedingen zien van de andere leveranciers. Zo kun je dus voordeling inkopen bij elkaar.

Wil je dat Puur Betuws je helpt met het transport van andere bestellingen, neem dan gerust contact met ons op.

Heb je meer vragen, mail dan naar info@puurbetuws.nl
Voor hele dringende vragen kun je ook bellen met Rutger Fuchs  06 557 15 570.

7. Bestellingen overzicht

In het Leveranciers Dashboard, kun je bij “bestellingen” alle actieve en afgeronde bestellingen zien. Als je op het nummer van de bestelling klikt zie je alle details van deze bestelling en zie je ook wie de bestelling heeft gedaan.